Στην εφ/δα «Είδηση»: Μεγάλο στοίχημα η στροφή των κοινοτικών πόρων προς τις χώρες που τους έχουν ανάγκη


HÄNDEL, Thomas (GUE/NGL, DE); PAPADIMOULIS, Dimitrios (GUE/NGL, EL)Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Είδηση» και τον Δ. Χατζηνικόλα, αναφορικά με τα ευρωπαϊκά κονδύλια, ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Δημήτρης Παπαδημούλης, επεσήμανε τα εξής:

 

Φτάνουν στις χώρες που τα έχουν πραγματική ανάγκη ή χάνονται στους δαιδαλώδεις δρόμους της ευρωπαϊκής και ημεδαπής γραφειοκρατίας;

Υπάρχει γραφειοκρατία και πρέπει να την περιορίσουμε, για να πιάνουν περισσότερο τόπο τα κοινοτικά κονδύλια στις χώρες, τις περιοχές και τους τομείς που τα έχουν περισσότερο ανάγκη. Η κυριαρχία των συντηρητικών δυνάμεων τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη έχει προκαλέσει την αποδυνάμωση των πολιτικών συνοχής. Οι, λόγω κρίσης, πρόσθετοι δημοσιονομικοί περιορισμοί τελικά κατευθύνουν τα ευρωπαϊκά κονδύλια στις χώρες που τα έχουν λιγότερο ανάγκη. Γι’ αυτό ακριβώς χρειάζεται περισσότερη πολιτική πίεση για ενίσχυση των πολιτικών συνοχής, στροφή του Ταμείου Γιούνκερ κυρίως προς την περιφέρεια της Ευρώπης, καθώς και τεχνική βοήθεια, ώστε μικρές χώρες και περιφέρειες, που έχουν μεγαλύτερες ανάγκες, να μπορούν να εκπονούν με επαρκείς προτάσεις για χρηματοδότηση.

 

Τι πρέπει να αλλάξει, αν πρέπει να αλλάξει κάτι, ώστε να ωφεληθεί η πραγματική οικονομία στη χώρα μας;

Η πραγματική οικονομία πάντα επωφελείται όταν υπάρχει πολιτική και οικονομική σταθερότητα, θετικό κλίμα και σταθερότητα για επενδύσεις. Η στροφή των ευρωπαϊκών πόρων προς χώρες που τους έχουν μεγαλύτερη ανάγκη είναι μεγάλο στοίχημα. Ήδη δυναμώνουν οι φωνές, ώστε τα επόμενα χρόνια να διατεθούν περισσότεροι πόροι και τεχνική βοήθεια για την αξιοποίησή τους στην Ελλάδα, καθώς και σε άλλες χώρες που αντιμετωπίζουν ανάλογα προβλήματα. Η ανάγκη για έργα υποδομής, για επενδύσεις, που θα τονώσουν τις τοπικές οικονομίες και θα ενισχύσουν το κράτος πρόνοιας, είναι σημαντική για να μειωθούν οι οικονομικές και κοινωνικές αντιθέσεις ανάμεσα σε περιοχές και κράτη μέλη της ΕΕ. Το ευρωπαϊκό νομικό πλέγμα είναι πολύπλοκο και συχνά λειτουργεί ως ανασταλτικός παράγοντας. Για αυτό και οι κανόνες πρέπει να απλοποιηθούν και ταυτόχρονα να γίνουν πιο σαφείς, ώστε να είναι και πιο αποτελεσματικοί.

 

Φτάνουν στη μικρομεσαία επιχείρηση – παραγωγή ή είναι φτιαγμένα για τις μεγάλες επιχειρήσεις – επενδύσεις;

Τα πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων δείχνουν ότι μόνο το 9% της ως τώρα χρηματοδότησης του «Ταμείου Γιούνκερ» έχει κατευθυνθεί σε μικρές επιχειρήσεις, γεγονός που πρέπει να αλλάξει. Το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, καθώς και τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία είναι σημαντικά εργαλεία, όμως απαιτείται επανακαθορισμός των κριτηρίων που κρίνουν τελικά και τη διοχέτευση αυτών των πόρων στην πραγματική οικονομία. Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις είναι εκείνες που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε ρευστότητα και σε φτηνά δάνεια και υπ’ αυτή την έννοια πρόκειται για τις επιχειρήσεις που έχουν και την μεγάλη ανάγκη για την στήριξη των Ευρωπαϊκών Ταμείων.

Χθες και σήμερα: Στα χρόνια της κρίσης αυξήθηκε η απορροφητικότητα τους;

Ο ίδιος ο αρμόδιος Αντιπρόεδρος της Κομισιόν, κ. Ντομπρόβσκις, σε πρόσφατες δηλώσεις του και απαντώντας στην ερώτησή μου, σημείωσε ότι η Ελλάδα έχει βελτιώσει σημαντικά τους δείκτες απορρόφησης των κοινοτικών κονδυλίων. Αυτό, όμως, από μόνο του δεν αρκεί. Το ζητούμενο είναι η παραγωγική αξιοποίηση των συγκεκριμένων πόρων και όχι απλά η απορρόφησή τους. Και σε αυτό οφείλει και η ΕΕ να συμβάλει μέσω της παροχής τεχνικής βοήθειας, ώστε οι ευρωπαϊκοί πόροι να έχουν το μεγαλύτερο δυνατό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία.

Η ίδια η Ευρωπαϊκή Ομάδα Τεχνικής Βοήθειας πρέπει να εντείνει τις προσπάθειές της, ώστε χώρες όπως η Ελλάδα να καταφέρουν να καλύψουν τον χαμένο χρόνο και να πετύχουν σημαντική αύξηση των θέσεων εργασίας, καθώς και μείωση του χάσματος με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.

Είναι αυτονόητο ότι την πρώτη ευθύνη για την βελτίωση της αποτελεσματικότητάς μας σε αυτόν τον τομέα έχουν η ελληνική κυβέρνηση και η ελληνική διοίκηση.

 

Η Ελλάδα λόγω κρίσης, χρόνιας ύφεσης και υψηλής ανεργίας απολαμβάνει κάποιο προνομιακό καθεστώς και αν όχι, γιατί;

Πριν λίγους μήνες η ελληνική κυβέρνηση, έπειτα από θετική εισήγηση της Κομισιόν και σύμφωνη γνώμη του Ευρωκοινοβουλίου, πέτυχε αύξηση της συγχρηματοδότησης των έργων του ΕΣΠΑ από 95% σε 100% και τον διπλασιασμό της σχετικής προκαταβολής, από 7% σε 14%. Αυτή η αλλαγή συνέβαλε στο να κλείσει το 2015 με την Ελλάδα πρώτη μεταξύ των 28 κρατών μελών στην απορρόφηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ.

Και η διαχείριση του Νέου Προγράμματος της περιόδου 2014-2020 έχει ξεκινήσει ικανοποιητικά.

Είναι σημαντικό να πούμε πως οι κοινωνικές δομές είναι στο επίκεντρο του νέου ΕΣΠΑ. Κοινωνικές Δομές Αντιμετώπισης της Φτώχειας, Δομές Υποστηριζόμενης Διαβίωσης, Πρωτοβάθμιο Σύστημα Φροντίδας Ηλικιωμένων, που έχουν πληγεί σημαντικά από την πολυετή κρίση, είναι μερικές μόνο από τις δράσεις που βασίζονται στα ευρωπαϊκά κονδύλια του νέου ΕΣΠΑ.

Στον τομέα αυτόν, όμως, παρά τα θετικά βήματα, δεν δικαιολογείται κανένας εφησυχασμός. Υπάρχει διαρκής ανάγκη, αλλά και περιθώρια για συνεχή βελτίωση, προκειμένου να επιστρέψουμε ταχύτερα σε μια διατηρήσιμη ανάπτυξη, να μειώσουμε γρηγορότερα την ανεργία και να επουλώσουμε βήμα-βήμα τις πληγές των μνημονίων.

Advertisements

Περί papadimoulis
Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Ευρωβουλευτής ΣΥΡΙΖΑ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: